DIGNITY
Waarheid of waardigheid? Kom, ervaar en beslis zelf.
Een volk, een gedeeld verleden, een scène. In het spoor van de historische ‘zoo humain’ (in het Nederlands ‘mensentuinen’) onderzoekt Chokri Ben Chikha de geschiedenis, haar stilzwijgen en haar herhalingen. Geïnspireerd door vooronderzoek in Tunesië creëert hij een ruimte voor confrontatie tussen koloniale erfenissen en sociaal-maatschappelijke breuklijnen vandaag de dag.
Dignity geeft een stem aan degenen die door de geschiedenis tot zwijgen zijn gebracht. Door verhalen, beelden en bewegingen van getuigen te combineren, creëert Ben Chikha een ruimte van verzet. Een ruimte waar kunst een kritisch prisma wordt, waar de spanningen tussen overheersing, representatie en anders-zijn worden bevraagd. Dignity vormt zo een pleidooi om waardigheid weer een plaats te geven in de maatschappij.
🕗 2u
💬 Frans, Tunesisch Arabisch en Engels
L'Art Rue / Dream City 2025
L’Art Rue is een kunstorganisatie in het hart van de medina van Tunis, in Souk El Blatt. Ze bieden ruimte voor creatie, experiment en onderzoek. Een plek waar tradities en culturen samenkomen.
In een wereld vol onzekerheid blijft L’Art Rue vasthouden aan het geloof dat kunst een plek kan zijn van verzet, heling en veerkracht. Through creation, they choose to rise.
In 2025 presenteert L’Art Rue de 10e editie van Dream City, een festival dat artistieke stemmen samenbrengt uit Tunesië, de SWANA-regio, Afrika en Europa. Het programma omvat locatiespecifieke creaties en gastwerken in zowel podium- als beeldende kunst. Deze 10e editie vindt plaats van 3 tot en met 19 oktober 2025.
Credits
Concept / regie Chokri Ben Chikha
Cast Ali Ben Said, Ali Yahyaoui, Chantal Loïal, Hajer Zaidi, Mohamed Slim Dhib, Moussa Ndiaye, Nadia Tlich, Nedia Bel Hadj Bettaieb, Yasmine Akrimi, Wael Garnaoui
Dramaturgie Sietske de Vries
Productiemanager Cyrine Ghrissi
Hoofd productie Aisha Zaied
Tekst Marwa Manaï
Regie-assistent Marwa Ferjani
Productie Action Zoo Humain & L’art Rue/Dream City 2025
In samenwerking met de Heinrich Böll Foundation
Met steun van de Fisher Center at Bard