20.06.2024 > 22.06.2024
Perzen Theaterproductie Aciton Zoo Humain NTGent

Perzen. Triomf van Empathie

In 'Perzen. Triomf van Empathie’ onderzoekt regisseur Chokri Ben Chikha het empathische vermogen van zes performers. Slagen ze erin om door de bril van een Griekse tragedie anders te kijken naar een decennialange uiterst gepolariseerde kwestie?

Een van de speerpunten van theatergezelschap Action Zoo Humain, artist in residence bij NTGent, is het Westerse culturele erfgoed confronteren met de realiteit van een meerstemmige wereld. Onder leiding van Chokri Ben Chikha kijken de performers naar het langdurige conflict tussen Israël en Palestina door de lens van de oudste tragedie uit de theatercanon: De Perzen van Aeschylus. Schreef Aeschylus, die zelf tegen de Perzen vocht, over de Perzen met oprechte empathie of bevestigde hij met zijn tragedie juist de superioriteit van de Grieken? Welke parallellen kunnen we leggen tussen heden en verleden? 

In deze multidisciplinaire theatervoorstelling daagt Ben Chikha de jonge generatie uit om hun persoonlijke, politieke en artistieke visies te scherpen aan de twee belangrijkste elementen uit de tragedie: empathie en hoogmoed. De beproeving wordt extra op scherp gesteld door een meerstemmig koor van Palestijnen en Israëliërs die werden geïnterviewd door Ben Chikha toen hij in januari 2024 in die regio was. ‘Perzen. Triomf van Empathie’ balanceert daarmee tussen kunst en realiteit, opportunisme en empathie.

CONCEPT/REGIE/CHOREOGRAFIE CHOKRI BEN CHIKHA VAN EN MET HELLEN BOYKO, LIAH FRANK, MARAH HAJ HUSSEIN, MAREILLE LABOHM, LEBLALTA ABDENNACER (Iskara_Alonzo), RATEB SYASSI TEKST ERIK-WARD GEERLINGS FILM JAN BEDDEGENOODTS​​​​​ DRAMATURGIE SIETSKE DE VRIES SOUNDSCAPE JO THIELEMANS LICHTONTWERP DENNIS DIELS DECOR KAROLIEN DE SCHEPPER KOSTUUMONTWERP CHLOE WASSELIN-DANDRE BEWEGINGSCOACH IZAH HANKAMMER, DAISY PHILLIPS PRODUCTIE NTGENT & ACTION ZOO HUMAIN COPRODUCTIE THEATER ROTTERDAM PARTNER STAD GENT EN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP MET DE STEUN VAN DE TAXSHELTER VAN DE BELGISCHE FEDERALE OVERHEID